7 játék, amit akkor játszottunk, amikor még nem volt számítógép és okostelefon

A múlt században még teljesen mást értettünk játék alatt, mint manapság.

Nekünk, akik az ’50-es, ’60-as, ’70-es években születtünk, még nem volt sem számítógépünk, sem okostelefonunk gyermekkorunkban. Így aztán teljesen másfajta játékokkal ütöttük el akkoriban az időnket.

Rengeteg logikára épülő játékkal játszottunk akkoriban, amik fejlesztették a gondolkodóképességünket. Emlékezzünk vissza, mik voltak ezek a retró játékok!

1. Dominó

A klasszikus fából készült dominó sokunk kedvenc játéka volt sokoldalúsága miatt. Volt nullától hatig, nullától nyolcig és nullától kilencig pontozott változata is.

Több játékváltozata létezik a dominónak, mi általában a zsákutca névre hallgató formátumot űztük előszeretettel a testvéremmel. Először megkevertük a dominókat, majd képpel lefelé kiszórtuk őket egy asztalra. Ezt követően húztunk 7-7 dominót, a többi képezte a talont.

Egyikőnk kezdett, a másiknak pedig egy olyan dominót kellett raknia a sajátjai közül, amelyik illeszkedett: három pöttyös végű dominóhoz három pöttyös dominót kellett csatlakoztatni. Ha valamelyikőnknél nem volt ilyen dominó, annak a talonból kellett húznia. Az nyert, akinek előbb fogytak el a dominói.

A dominóból olykor várat vagy tornyokat építettünk, egy igazán sokoldalú, szuper játék volt.

2. Amőba

Az amőbához nem kellett más, mint egy „kockás” lap és egy ceruza vagy egy toll. Előszeretettel játszottuk a padtársaimmal matek órákon, ahol a feltételek ugyebár adottak voltak.

Egyikőnk volt a kör, a másikónk a kereszt. A játék addig tartott, amíg valamelyikőnk egy sorba, oszlopba vagy átlósan össze nem tudott hozni öt egyforma jelet. Emlékszem, volt, aki mindig támadott, más pedig inkább igyekezett elrontani a másik lehetőségeit, és kontrázott. Egyszerűnek tűnő, de annál furfangosabb játék!

3. Dugdosó

A dugdosó mind a mai napig kapható, csak most már Mesterlogika néven lehet megvásárolni. Mi azért hívtuk dugdosónak, mert a táblába úgy kellett beledugdosni a színes kis formákat.

A játék lényege a következő volt: egyikőnk rakott hat színből négy színt valamilyen sorrendben, amit a másik nem láthatott. Összesen tíz próbálkozás állt rendelkezésre, hogy kitaláljuk a rejtett kombinációt. Az, aki elrejtette a titkos kombinációt, piros és fehér „pöckökkel” értékelte soronként a próbálkozásokat. Egy piros pöcök járt akkor, ha az adott szín szerepelt a kombinációban, de nem abban a pozícióban, egy fehér, ha egy szín pont abban a pozícióban szerepelt, mint a tippben.

A csavar az volt, hogy az első tippeknél nem lehetett tudni, hogy az ember mire kapta az értékelést. Összefüggésekben kellett gondolkodni, kizárásos alapon, amihez jó logikára volt szükség. Ahogy fogyott a tippelési lehetőségek száma, úgy fokozódott az izgalom.

4. Malom

A malom játékot kilenc-kilenc gombbal játszottuk egy táblán, ketten. Felváltva helyeztük el a gombokat a táblán, a világos kezdett. Amikor felkerült a táblára mind a 18 gomb, akkor felváltva tologathattuk a gombokat. A cél az volt, hogy három egy sorba kerüljön egy színből: ez volt a malom.

Ekkor az ellenfelünk egyik gombját levehettük a tábláról. Dupla malom kialakításakor rögtön két gombtól szabadíthattuk meg cimboránkat. Ezek a gombok lekerültek a tábláról és kiestek, abban a körben már nem lehetett őket használni.

Akinek három gombja maradt, az szabadon léphetett a táblán oda, ahova akart, nem csak egyet-egyet tolhatott a gombokon. Akinek csak két gombja maradt, az vesztett, mint ahogyan az is, aki nem tudott szabályosan lépni.

5. Sakk

A sakk szabályait talán senkinek sem kell bemutatni. Imádtam a nagyapámmal sakkozni, hiszen olyan fortélyokat lestem el tőle, amivel aztán a téren a cimboráimon könnyen felülkerekedtem. Hamar megtanultam, hogy kell susztermattot adni.

Nekem a kedvencem a francia sakk volt, ami lényegében a normál sakk inverze. A cél az, hogy minél hamarabb elfogyjanak az ember bábui, tehát mindig arra kellett játszani, hogy az ellenfélnek le kelljen ütnie valamelyik bábunkat.

6. Üveggolyózás

Az üveggolyózásnak számos különböző módja létezett. Mi úgy játszottuk, ahogy a Pál utcai fiúkban. Egyforma részre osztottuk kettőnk között a golyókat, majd gurítottunk.

A cél az volt, hogy a golyó a lehető legközelebb álljon meg a falhoz. Utána gurított a másikónk. Akinek közelebb állt meg a golyója a falhoz, azé lett mindkettő. Végül az nyert, aki elnyerte a másik összes üveggolyóját.

7. Monopoly / Gazdálkodj okosan!

Már a ’40-es években is lehetett kapni az amerikai Monopoly magyar megfelelőjét. Később Teljesítsd a tervet! néven került piacra egy hasonló játék a kor akkori szellemének megfelelően, majd 1966-ban már Gazdálkodj okosan! néven vált elérhetővé Magyarország legsikeresebb táblajátéka.

Célja az volt, hogy pénzügyi tudatosságra nevelje a gyerekeket. Borongós, esős hétvégéken remek családi program volt.